Křesťané v Jeruzalémě chtějí, aby na ně Židé přestali plivat

JeruzalemPřed několika týdny se zástupce řecké ortodoxní hierarchie v Izraeli zúčastnil jednání ve vládním úřadě v jeruzalémské čtvrti Givat Šaul. Když se vrátil k autu, postarší muž v čepici přišel a zaklepal mu na okno. Když kněz nechal okno sjet dolů, muž mu plivl do tváře. Kněz nehodlá podat stížnost na policii. Mnozí jeruzalémští duchovní už tuto urážku zažili. Z větší části to ignorují, ale někdy ne.

O jedné neděli vznikla rvačka, když student ješivy plivl na kříž nesený arménským arcibiskupem při průvodu v blízkosti Božího hrobu v jeruzalémském Starém městě. Arcibiskupský kříž ze 17. století byl během rvačky zlomen a arcibiskup útočníka udeřil.

Oba byli vyslýcháni policií a židovský student bude postaven před soud. Jeruzalémský okresní soud studentovi zakázal přiblížit se na 75 dnů k Starému městu.

Arméni s tím ale nejsou spokojeni a říkají, že podobné věci se dějí již řadu let. Arcibiskup Núrhán Manougian říká, že by rád, aby se k tomu vyjádřil i izraelský ministr školství. „Kdykoli dojde někde na světě k nějakému útoku proti Židům, izraelská vláda je rozzlobená, tak proč nepřijme přísnější opatření, když jsou uráženy naše náboženství a hrdost?“ ptá se.

Podle Daniela Rossinga, bývalého poradce na ministerstvu pro křesťanské záležitosti a ředitele Jeruzalémského centra pro křesťansko-židovský dialog, došlo v poslední době k nárůstu počtu těchto incidentů „jako součásti převládající atmosféry nedostatku tolerance v zemi.“

Rossing říká, že z hlediska času a místa existují určité společné charakteristiky těchto incidentů. Poukazuje na skutečnost, že existují další případy v oblastech, kde žijí společně židovští a křesťanští obyvatelé, jako jsou židovské a arménské čtvrti Starého města a Jaffská brána.

Zvýšený počet těchto incidentů se stává v určitých obdobích roku, například během židovského náboženského svátku purim. „Znám křesťany, kteří se během celého svátku purim uzavírají doma,“ říká.

Bývalý poradce jeruzalémského primátora pro křesťanské záležitosti Šmuel Evjátar to popisuje jako „velkou ostudu“. Přiznává, že většinu útočníků tvoří studenti ješiv ze Starého města, kteří na křesťanské náboženství prohlížejí s pohrdáním.

„Jsem si jistý, že jev skončí, jakmile jej rabíni a známí učitelé odsoudí. V praxi jej však rabíni z ješiv ignorují, nebo dokonce podporují,“ dodává.

Evjátar říká, že na něj samotného plivali, když se poblíž svého domova v židovské čtvrti objevil se srbským biskupem. „Skupina studentů ješivy po nás plivala a jejich učitel jen stál a díval se.“

Jeruzalémští městští úředníci přiznávají, že jsou si problému vědomi, ale musí jej řešit policie. Policejní mluvčí Šmuel Ben-Ruby řekl, že v posledních dvou letech zaznamenal jen dvě takové stížnosti od křesťanů. V obou případech byli viníci dopadeni a potrestáni.

Dodal, že policie ve Starém městě a jeho okolí ve snaze udržet pořádek nasadila vysoký počet hlídek a speciální technologie.

Haʼarec, 4. dubna 2012, překlad: Petr Cironis

Zdroj: haaretz.com

 

Barkat Amiram