Shin Yun-bok

Shin Yun-bok (1758 ‒ před 1813), více známý pod svým pseudonymem Hyewon, byl korejský malíř dynastie Joseon. Stejně jako jeho současníci Danwon a Geungjae, proslul především realistickým ztvárnění každodenního života různých vrstev společnosti, a jeho dílo tak zcela nezávisle připomíná jeho mnohem slavnější japonské kolegy. Hyewon je spolu s Danwonem a pozdějším malířem Owonem řazen mezi takzvané „Tři velké Wony“ období dynastie Joseon v korejském umění.

O životě tohoto korejského umělce toho bohužel není příliš známo. Shin Yun-Bok byl synem královského dvorního malíře Hanpyeonga, který se podílel na malování královské portrétů. V této době se povolání často dědila, zejména umělecká. Také umělcův dědeček a pradědeček byli umělci. Hyewon v útlém mládí dosáhl oficiální hodnosti cheomjeoljesa, tedy malíře, a byl zběhlý v různých stylech malby, zejména v krajinomalbě a malbě zvířat. Pravděpodobně vytvářel v této době velké množství žánrových obrázků na prodej, neboť zcény venkovského života byly v Koreji nesmírně populární.

Shin Yun-bok byl do značné míry ovlivněn dalším svým součastníkem Kim Hong-doem, který pracoval na podobných námětech v podobném stylu. Shin Yun-bok si však přesto vypracoval a udržel zcela osobitý styl a techniku. Oba umělci se věnovali žánrovým obrazům z prostého života své doby. Kim však líčil každodení události ze života rolníků často až s humorným a satirickým nádechem, oproti tomu Shin maloval častěji městské scény, mnohdy i s lehce milostným nádechem. Celkovou kompozicí, použitím jasnějších barev a jemnějších tahů se pak od svého kolegy odlišuje. S velkou věrností zachytil zejména oděvy a kostýmy z období dynastie  Joseon, a jeho dílo je tak mimo jiné cenným pramenem pro historické studie.

Jeho sépiové krajiny pracují s jasným zářivým světlem, podobně jako to činil velký průkopník tohoto stylu malby Yoon Jehong. Tuto metodu však teprve Shin přivedl k dokonalosti.

Většina jeho prací je sice doplněna nějakým textem či kaligrafií, zcela však chybí jakákoli datace. Proto je dnes jen velmi obtížné sledovat vývoj umělcova malířského stylu a zařadit jednotlivá známá díla do některého období jeho života. Ovlivinil celou řadu následovníků a zdá se, že měl ohromující počet žáků, kteří následovali jeho styl, jenž v podstatě ovládl korejské umění v závěru dynastie Joseon. Dodnes je právem označován jako jeden z pilířů korejského umění. Jeho album Hyewon Pungsokhwacheop obsahující 30 jeho obrazů bylo v roce 1970 zařazeno mezi seznam národních pokladů Jižní Koreje pod pořadovým číslem 135.

Díla autora