Homosexualita normou? Nový předseda Konference německých katolických biskupů Georg Bätzing se chce zasadit o změnu tradičního učení katolické církve

LIMBURG. Podle serveru Lifesitenews požaduje ve velikonočním rozhovoru předseda Konference německých katolických biskupů změnu ve výuce katolické církve o homosexualitě.

Doktrína katolické církve, řekl biskup z Limburgu Georg Bätzing, „je dnes taková, že mnoho lidí ji již nechce a nemůže jí ani rozumět.“

[Na jedné straně církev prohlašuje], že s těmito lidmi je třeba jednat s úctou,“ uvedl Bätzing v rozhovoru s německými novinami pro Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung o velikonoční neděli 12. dubna 2020, a dodal: „Zároveň je však každý sexuální akt považován za důkaz narušení sexuálního života. To je něco, co mnoho lidí už nechce a nechápe.“

Biskup Bätzing, který byl zvolen předsedou Konference německých katolických biskupů minulý měsíc, tvrdí, že v morální teologii „už dlouho směřujeme k tomu, abychom řekli, že pokud bude přebývat pravá láska a věrnost, a to dokonce i mezi partnery stejného pohlaví, musíme ji uznat“.

Limburgský biskup také tvrdí, že církev nemůže nikoho ovlivnit: „Lidé se rozhodují sami, jak chtějí žít“.

Novinář se zeptal: „Můžeme jim (tedy homosexuálům) říci, že je jejich vztah pod Božím požehnáním?“ Bätzing vyjádřil naději, že ano: „K tomuto prohlášení se můžeme dostat během synodálních zasedání. To by znamenalo, že veřejnost vidí most mezi církví a společností. “

Ve svých prohlášeních v rozhovoru pro Frankfurterem Allgemeine Sonntagszeitungem se zdá, že se Bätzing více zajímá o uspokojení „veřejnosti“ než o prezentaci a vysvětlení učení katolické církve.

V Katechismu katolické církve se však uvádí, že homosexuální činy jsou naprosto nepřijatelné, protože jsou v rozporu se zákonem přírody, a v žádném případě nemohou být přijaty z hlediska křesťanské morálky.

Katechismus katolické církve uznává, že počet lidí, kteří „mají hluboké homosexuální sklony, není zanedbatelný“, zdůrazňuje ale, že „pro většinu z nich je jejich závislost testem“. „Mělo by se s nimi zacházet s respektem, soucitem a vstřícností. Je třeba se vyhnout jakýmkoli známkám nespravedlivé diskriminace,“ poznamenává dokument.

Katechismus zároveň vysvětluje, jak by v praxi měli lidé s netradiční orientací usilovat o cudnost: „S pomocí sebekontroly, která je naučí vnitřní svobodě, podporou nesobeckého přátelství, modlitbou a posvátnou milostí, která je může a měla by je postupně a rozhodně přiblížit ke křesťanské dokonalosti,“ uvádí se v dokumentu.

Biskup Georg Bätzing byl zodpovědný za pracovní dokument o sexuální morálce publikovaný německými katolickými biskupy v předvečer zahájení synodálních rokování v roce 2019 – text obhajuje používání antikoncepce, masturbaci i aktivní homosexuální životní styl.

V rámci příprav na zasedání synody, které němečtí biskupové začali ve spolupráci s Ústředním výborem německých katolíků, byl Bätzing jedním z těch, kdo dohlížel na práci výboru pro sexuální morálku. Na začátku tohoto roku byl v této pozici znovu potvrzen.

Pracovní dokument připravený Bätzingem a kolegy poskytl základ pro diskusi během prvního setkání synody ve Frankfurtu v lednu a únoru letošního roku. Poukazuje na to, že sexuální morálka by se měla rozvíjet „na základě porozumění lidským vědám, včetně životní zkušenosti […] milujících lidí.“

Dokument vyzývá katolickou církev, aby se poučila u humanitních oborů, konkrétně u „psychologie, sociologie, antropologie“. Tento přístup by samozřejmě odstranil mnoho zákazů v oblasti sexuální morálky zavedených naukou Církve, která podle Bätzinga „vidí sexuální aktivitu pouze v manželství a stále se silně zaměřuje pouze na plození“.

Podle dokumentu, který připravil tento „progresivní“ vedoucí německých biskupů, „přinášejí také homosexuální činy pozitivní a významné hodnoty, pokud jsou projevem přátelství, spolehlivosti, věrnosti a podpory v životě“. „Homosexualita,“ dodává, „by už neměla být vnímána jako vnitřní zlo.“ Pracovní dokument, který biskup připravil, nevylučuje ani požehnání homosexuálních párů v katolické církvi.

V rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung o velikonoční neděli si Bätzing stěžoval na to, co nazývá „morálním zákazem“ v souvislosti se sexuální morálkou. Podle tohoto chápání dnes církev neodpovídá takovým skutečnostem veřejného života, jako je pohlavní styk před manželstvím nebo mimo něj, praxe homosexuality, rozvodu atd.

Ve stejném rozhovoru hovořil biskup Georg Bätzing o možnosti vysvěcení ženatých kněží, což dosud v katolické církvi není možné. Řekl, že „naopak, ženatí kněží nebudou pro církev škodliví“. Domnívá se však, že úplné zrušení celibátu by pro katolickou církev znamenalo velkou ztrátou.

Nakonec biskup Bätzing hovořil o otázkách souvisejících se svěcením žen.

Na jedné straně biskup připustil, že učení církve ohledně nepřípustnosti ženského kněžství je „velmi pochopitelné“. „Ohledně toho, proč ženy nemohou podávat svátosti, existují jasné limity podporované papeži Janem Pavlem II., Benediktem XVI i Františkem. To je hranice“, připustil.

Ve svém apoštolském listu Ordinatio Sacerdotalis papež Jan Pavel II. uvedl, že kněží mohou být pouze muži: „Prohlašuji, že církev nemá pravomoc udělovat ženám kněžské svěcení a toto rozhodnutí musí bezvýhradně plnit všechny věrní církvi,“ napsal papež v roce 1994.

Bätzing však řekl: „Žijeme ve společnosti, v níž se genderová rovnost stále více rozšiřuje [...] Musíme diskutovat o tom, co to znamená, aby církev žila ve společnosti, v níž se v podstatě v každém ohledu realizují jak muži, tak ženy“.

Biskup tedy zřejmě chce nejen změnit učení církve o sexuální morálce, ale možná také o kněžství. Je také zastáncem podávání svatého přijímání (eucharistie) v katolické církvi všem křesťanům bez ohledu na vyznání.

Na podzim roku 2019 byla zveřejněna pracovní skupinou evangelických a katolických teologů (Ökumenischer Arbeitskreis evangelischer und katholischer Theologen) studie nazvaná „Společně u stolu Páně“. Na tiskové konferenci v březnu 2020 Georg Bätzing uvedl, že pracovní skupina čerpá své závěry z „nejnovějších teologických a zejména liturgických významů a výsledků předběžného ekumenického dialogu“.

(překlad vlastní, upraveno)

Zdroj: sedmitza.ru

-mp-