Rodon - knihovna, umění, hudba, fotogalerieVzrůst mravnosti a morálky je nezbytnou podmínkou rozvoje společnosti.
Nikola BORNOVÁ - Kvůli „Dobru“ už se zakazují i divadelní hry
Pokud jste neměli to štěstí a ještě jste v pražském Činoherním klubu neviděli populární divadelní hru Ujetá ruka, tak máte smůlu – už ji neuvidíte. Britský držitel licence totiž rozhodl, že nevzdělané české vidláky naučí, co je to „zvnitřněný rasismus” a hru nepovolil hrát. Proč? Hlavní roli prý musí hrát černoch.
Ano, tohle se děje u nás, v Praze, na Novém Městě, v českém divadle… doprdele, to je mi smutno.
Přitom Ondra Sokol byl v roli Tobyho výborný a rozhodně nikomu žádnou ostudu nedělal. Naopak, původní hru osvěžil drobnými českými vtípky. Jak to vím? Před pár lety jsme na hře byly s mojí partnerkou. Bylo to v době, kdy jsme ještě mohly chodit do divadla. V těch bájných časech, kdy jsme ještě obě nepatřily do kasty špinavých podlidí a tak když jsme chtěly jít do divadla, prostě jsme si koupily vstupenky a šly jsme tam. V divadle pak všichni normálně seděli, dýchali, smáli se a dobře se bavili.
Dnes už do divadla nesmíme, protože odmítáme nechávat si každých pár měsíců vstřikovat do organismu jakousi podivnou šmakuládu od zločinného amerického korporátu, která sice skoro nefunguje, ale zato má desítky nežádoucích vedlejších účinků, včetně smrti. A to chceš!
Na tuhle hru už nemůžeme jít ani z toho důvodu, že rasistický držitel její licence si myslí, že tvrdou separací lidí podle rasového klíče vytváří jakési protirasistické „Dobro”. Takže bez rasových kvót už ji divadlo neodehraje. Přičemž se úplně ignoruje, že v divadle je úplně běžné, že muži hrají ženské postavy, běloši černochy, dospělí děti, Jan Hrušínský chytré lidi, mladíci staříky, zdraví hrají umírající atd. Někdy to dokonce funguje tak, že čím větší rozpor mezi hercem a jeho rolí, tím lépe – obzvlášť v komediích.
Ano, je to nečekané zjištění – v divadle jsou herci a ti hrají různé role. A herec není to samé jako postava, kterou hraje. Šokující! Základem herectví je totiž překvapivě to, že herec dokáže předstírat někoho jiného tak dobře, že mu to uvěříme…nebo nás tím předstíráním alespoň dobře pobaví. Takže není nutné, aby Anthony Hopkins před natáčením Mlčení jehňátek vystudoval psychiatrii a pak šel povraždit a sežrat pár pacientů. Christopher Reeve nemusel kvůli roli Supermana emigrovat na Krypton a tam si vyžádat kryptonský digitální covid pas, ani se nemusel naučit létat a střílet lasery z očí. Herci z Divadla Járy Cimrmana nemusejí chodit každý týden na operativní změnu pohlaví, aby mohli hrát ženské postavy ve svých hrách.
Ano, dá se říct, že je to drobnost. Ondra Sokol prostě adaptuje jinou divadelní hru nebo si dokonce napíše nějakou vlastní. Jenže podobných „drobností” už je v naší společnosti tak strašně moc, že už se v nich nikdo neorientuje.
Prakticky každý z nás je teď rasista, nácek, homofob, dezinformátor, islamofób, xenofób, popírač, odmítač a kdo ví co ještě. Každý porušuje nějaké nové, ujeté normy. Nikdo už se v té moderní super-progresivní ideologii nevyzná, vznikla nám kasta „profesionálně uražených lidí” a zdravý rozum už se z mainstreamu úplně vytratil (ne že by ho tam na začátku bylo nějak hodně).
Že byla Ujetá ruka zrušena z rasistických důvodů mi přijde ujeté. Že zdraví lidé nemohou do divadla, protože nedostali nějaký faučis pas je taky ujeté. Že se vláda snaží bezdůvodně zničit už druhé Vánoce v řadě je taky ujeté.
Že si spousta lidí v zimě bude asi topit parketami, protože nemají peníze na elektřinu ani plyn kvůli jakýmsi „ekologickým” povolenkám je taky ujeté.
Ujeté je i to, že prodáváme levně energii do Německa a pak si ji draze kupujeme zpět.
Že jsou největší dezinformátoři a manipulátoři na pozicích, ve kterých předstírají, že hlídají pravdivost informací.
Že kvůli „ochraně zdraví” lidem zdraví absolutně demolujeme. A tak dále a tak dále.
Svět už je naprosto ujetý. Všechno je ujeté.
Jediná možnost asi je, vytvořit si ten svět znova a lépe. Bez debilních nápadů novodobých pokrokářů, kteří se sice často chlubí milionem titulů před i za jménem, ale ve skutečnosti jsou to jen užiteční idioti. Potřebujeme restart společnosti. Ne ten od fašistů ala Klaus šváb nebo Bill „Mám Malýho a Měkkýho“ Gates. Ale ten náš – lidský, rozumný, empatický, kulturní, duchovní a rozumně produktivní.
Protože jinak neskončíme jen s ujetou rukou, ale rovnou s ujetou hlavou.
Zdroj: bornova.pub
Klíčová slova: Divadlo, Kontroverze, Kultura, Rasismus