BOHORODIČKA (5) Akafist Bohorodičky - RodonVzrůst mravnosti a morálky je nezbytnou podmínkou rozvoje společnosti.
Ikony » Ikony Krista, Bohorodičky a světců » BOHORODIČKA (5) Akafist Bohorodičky
Akafist Bohorodičce představuje jedinečný ikonografický komplex oslavující Boží Matku ve zhmotněné podobě liturgického hymnu.
Básnická skladba zvaná akafist (též akathist, akathistos, z řec. aκάθιστος, tj. nesedící, zpívaný ve stoje) vznikla v 6. století v Byzanci ‒ může oslavovat Ježíše Krista, Pannu Marii či světce. Ve východní liturgii má akafist významnou úlohu, v západní liturgické tradici jsou mu blízké litanie. Akafist sestává z úvodních formulí a dvaceti pěti částí ‒ třinácti tzv. kondaků (též kontakion) a dvanácti tzv. iků (ikos, oikos). Kondaky jsou delší básnické pasáže, které zpravidla končí zvoláním „aleluja“, zatímco iky jsou litanické série zvolání.
Zcela výjimečné popularity dosáhl ve východní církvi akafist Bohorodičce. Jeho ikonografické ztvárnění obsahově následuje jednotlivé části liturgického textu. Ikony, které zobrazují v klejmech jednotlivé výjevy se nazývají obrazové akathisty ‒ v Byzanci začaly vznikat ve 13. století, na Rusi v 15.‒16. století. Uprostřed vyobrazení je umístěna Bohorodička nebo syžet s ní spojený (Zvěstování, Pochvala) a okolo pak ztvárnění jednotlivých kondaků a ikosů. Prvních 12‒13 klejm zpravidla odpovídá evangelním událostem, od Zvěstování po Setkání, a jednalo se tedy o známé syžety. Ostatní již vyžadují od ikonopisců složitější přístup, jedná se totiž o ztvárnění dogmatických a obecně teologických témat.
Zřejmě nejkompletnější cyklus akafistu Bohorodičce se dochoval ve Ferapontově klášteře v Bělozeří ‒ je dílem mistra Dionisije a pochází z roku 1502.
Ukázka z liturgického hymnu Akafist Bohorodičce (překlad A. Čížek):
Kondak 1
My, tví služebníci, zbavení válečných hrůz, jsme vděční za vítězství tobě, Bohorodičko, naše Vládkyně v boji a Ochránkyně, a vzýváme tvou nepřemožitelnou moc: Osvoboď nás od všech nebezpečí, abychom k tobě mohli volat: Buď pozdravena, Nevěsto nesnoubená!
Ikos 1
Vznešený anděl byl poslán z nebe, aby řekl „Buď pozdravena“ Matce Boží. Když spatřil tebe, Pane, v ní se vtělujícího, stál v ohromení a netělesným hlasem takto Matku Boží oslovil:
Buď pozdravena, skrze tebe radost září; buď pozdravena, skrze tebe kletba bledne.
Buď pozdravena, povznesení padlého Adama; buď pozdravena, útěcho plačící Evy.
Buď pozdravena, nad lidský rozum vznešená; buď pozdravena, andělským očím v hlubinách ztracená.
Buď pozdravena, jsi královským trůnem; buď pozdravena, jež nosíš toho, který podpírá vše.
Buď pozdravena, hvězdo zářící před východem slunce; buď pozdravena, lůno Božího vtělení.
Buď pozdravena, skrze tebe se obnovuje tvorstvo; buď pozdravena, skrze tebe se klaníme Stvořiteli.
Buď pozdravena, Nevěsto nesnoubená!
Kondak 2
Svatá Paní dobře věděla, že je čistá Panna, a toto směle řekla Gabrielovi: „Tvé zvláštní poselství se mé duši zdá nepochopitelné. Jak můžeš mluvit o narození z lůna panny.“ Aleluja!
Ikos 2
Panna chtěla pochopit toto tajemství a ptala se Božího posla: „Pověz mi, jak může mé panenské lůno přivést na svět dítě?“ A on se s úctou sklonil a řekl:
Buď pozdravena, zasvěcená do úradku Trojjediného Boha; buď pozdravena, mlčenlivá víro prosících.
Buď pozdravena, počátku Kristových zázraků; buď pozdravena, důkaze všech jeho pravd.
Buď pozdravena, nebeský žebři, po němž sestoupil Bůh; buď pozdravena, pozemský moste, jenž vedeš k nebesům.
Buď pozdravena, zázraku anděly oslavený; buď pozdravena, příčino přežalostného pádu démonů.
Buď pozdravena, dala jsi nevýslovné světlo; buď pozdravena, ty nikomu neprozradíš „jak“.
Buď pozdravena, jsi moudřejší než všichni učení; buď pozdravena, ty záříš v duších věřících.
Buď pozdravena, Nevěsto nesnoubená!