Ukřižování (po roce 1500) - RodonVzrůst mravnosti a morálky je nezbytnou podmínkou rozvoje společnosti.
Umění » České sakrální umění » Ukřižování (po roce 1500)
Informace o díle
tempera na dřevě, 178 x 122 cm, Severočeská galerie, Litoměřice
Mistr Litoměřického oltáře byl největším umělcem Jagellonské éry přelomu 15. a 16. století. Byl vyškolen okolo roku 1490 u mistra křivoklátského oltáře, kde také zanechal své rané práce. Litoměřický oltář byl jeho zřejmě prvním samostatným počinem. Oltář určený pro Litoměřice byl vytvořen pravděpodobně v Praze, kde byl umělec aktivní. Mistr ve svém stěžejním díle dokonale ztvárnil ideály nově nastupujícího umění. Popisnost ustupuje celkovému pojetí obrazu, tváře jsou klidné, nepřeplněné emocemi. Veškeré napětí, citové pohnutí, strach, zlost – to vše se odehrává v lidském nitru. Každý tvar je zobrazen na základě precizní znalosti předmětu. Každá část obrazu byla odpozorována ze skutečnosti. Značnou úlohu hraje světlo, vždy důsledně zleva dopředu – osvětlené objemy vrhají stíny, a spolupracují s teplou, zvučnou a sytou barvou, doplněnou jemným šerosvitem. Mistr upustil od ohraničených lokálních tónů a vydal se cestou sjednocení obrazu na tónovém základě. Proto je právem Mistr litoměřického oltáře považován za jednoho z největších koloristů, jaké kdy české umění poznalo. I když není prost dědictví gotického umění, překonává jej silou svého uměleckého poznání, a otvírá tak bezesporu českému malířství cestu k nastupujícímu renesančnímu názoru.
Informace o autorovi
Příjmení a jméno: Mistr litoměřického oltáře