Ukřižování (před rokem 1350), detail, setníkova tvář - RodonVzrůst mravnosti a morálky je nezbytnou podmínkou rozvoje společnosti.
Umění » České sakrální umění » Ukřižování (před rokem 1350), detail, setníkova tvář
Informace o díle
tempera na dřevě
Bezprostředně po obraze Madony z Veveří, někdy po roce 1345 začalo vznikat dílo anonymního malíře, který je po svém díle i pojmenován jako Mistr vyšebrodského oltáře. Jeho koncepce má promyšlený ikonografický program líčící příběhy ze života Krista. JHlavní postavou prostupující celým cyklem desek je Panna Marie, což je v souladu s patrociniem klášterního kostela ve Vyšším Brodě na jihu Čech. Z jednotlivých scén k nám promlouvá dílo umělce schopného vyjádřit city a pohnutí, nápaditě měnícího způsob vyjádření podle povahy příběhu.
Mistr vyšebrodského oltáře tímto svým dílem skutečně vstoupil do hlavního proudu evropského umění, osvojil si nejen vlivy přicházející ze západu, ale i soudobé výtvarné cítění italské a navíc je dokázal spojit. Vytvořil tak bezesporu první české a jedno z prvních evropských autonomních a specifických děl. Zejména díky němu, jakožto představiteli českého italizujícího slohu, je naše umění tohoto typu považováno za nejrozvinutější v zaalpských oblastech. Spojení s itálií bylo zde hlavním měřítkem, a to se kromě Čech podařilo navázat jen Francii a Katalánsku.
Informace o autorovi
Příjmení a jméno: Mistr vyšebrodského oltáře